MY GUESTBOOK..SUDI2KANLAH SIGN IN....:-) UTK MENGERATKAN LAGI SILATURRAHIM SESAMA KITA

Rabu, November 25, 2009

SIFAT INGIN TAHU


"Mama...apa tu"

"Apa tu"....ini lah ayat yg sering anak saya gunakan untuk bertanya dan ingin mengetahui sesuatu perkara. Walaupun benda tersebut acap kali dilihat dan ditanya akan tetapi ayat "apa tu" masih lagi meniti di bibir anak saya(syasya).Sifat ingin tahu begitu mendalam di hati anak-anak yg masih kecil.Terkadang sampaikan saya tidak terjawab setiap pertanyaan "apa tu" daripadanya.Sekiranya saya tidak menjawab pertanyaan tersebut,anak saya pasti akan meninggikan sedikit suara dan berkemungkinan dia fikir kita tidak mendengar bibit pertanyaannya.Kadang2,soalan yg dia tanya..dia pulak yg jawab sendiri.Tersenyum sendirian apabila melihat telatahnya yg menjawab pertanyaannya sendiri.Ini bermakna ibu bapa harus faham dan sabar melayan karenah anak kita yg suka bertanya.Janganlah kita marah apabila mereka bertanya dan jawablah dengan baik dan jujur walaupun pertanyaan tersebut acap kali ditanya..Teringat saya akan satu iklan di televisyen setiap kali time raya...Si anak yg sering bertanya kepada ayahnya dan ayahnya sabar menjawab pertanyaan tersebut...."BURUNG APA"...."BURUNG MURAI"...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan